Ocak 20, 2006

Tuz Karı Nasıl Eritir?

Image Hosted by ImageShack.usKar yağdığından yolllardaki ve kaldırımlardaki karı ve buzu eritmesi için tuz kullanılır. Peki tuz kar ve buzu nasıl eritiyor? Aşağıdaki yazıyı okuyana dek bu sorunun oldukça basit bir yanıtı olduğunu düşünüyordum; yani tuz suyun erime noktasını yükseltir ve kar/buz erir. Ancak mekanizma daha karmaşık ve daha "zarif"miş. Rice Üniversitesinden kimya profesörü John Margrave anlatıyor:

Buzun yüzeyinde her zaman az miktarlarda sıvı halde su bulunur. Tuz suda çözünebildiği için bu tür yüzeylere uygulandığında çözünür. Sıvı haldeki suyun dielektrik sabit olarak bilinen özelliği yüksektir [not: H2O'nun elektrik dipol momentinin yüksek olmasından ötürü], bu da tuz iyonlarının (Sodyum:Na+ ve Klor:Cl-) ayrışmasına neden olur. Bu iyonlar (yüklü atomlar) su molekülleri ile etkileşime girerek birleşmeye başlarlar; buna 'Hidrasyon' denir. Süreç sonunda ısı açığa çıkar, çünkü H2O+iyon yapıları serbest iyonlara kıyasla daha kararlıdır [not: Doğada süreçler kararsız durumdan kararlı duruma doğru devinir. Kararsız durumlar kararlı durumlara göre daha fazla enerji içerir, kararlı duruma geçildiğinde artan enerji ortama salınır]. Bu ısı enerjisi buz yüzeyinde mikroskopik erime bölgeleri oluşturur, erime bölgelerinde daha fazla tuz çözünür ve süreç böylece tüm tuz çözünene dek kendini tekrarlar.

Buna ilave olarak otomobiliniz ile tuzlanmış bir yoldan geçtiğinizde lastiklerinizin uyguladığı basınç tuzu buzun içine doğru iter ve hidrasyon sürecini güçlendirir.

[Kaynak: Scientific American]

7 yorum yapılmış:

Unknown dedi ki...

Ben hiçbir şey anlamadım.Ben 5.sınıfa giden bir çocuğum.ödevim var ama mecbur başka siteden bakacam.Lütfen daha açıklayıcı yazın.......

arda dedi ki...

benim ödevim var.4.sınıfa gidiyorum.Çok ta anlamadım ama yinede anladım.Çok teşekkürler.Ama daha açıklayıcı yazabilirsiniz.Saolun.

Adsız dedi ki...

bende 6. sınıf orencisiyim ve benımde odevim var bence daha kısa ve daha yuzey olarak anlatsnız daha iyi olur teşekkürler

Adsız dedi ki...

ben de üniversite 2.sınıf öğrencisiyim ben de bir şey anlamadım :D arkadaşlara katılıyorum,lütfen yani.

Bora dedi ki...

fiziksel mi kimyasal mı olduğunu söylesen yeterdi

Solem Tuz Kimya dedi ki...

Teknik bilgiye sahip tecrübeli kadrosu ile Kar Tuz u ve Buz Çözücü için lütfen iletişime geçiniz.

http://solemtuzkimya.com/content-236-kar_tuzu_yol_tuzu_.html

Solem Tuz Kimya dedi ki...

Teknik bilgiye sahip tecrübeli kadrosu ile Kar Tuz u ve Buz Çözücü için lütfen iletişime geçiniz.

http://www.solemtuzkimya.com/content-236-kar_tuzu_yol_tuzu_.html